X

Användarnamn

Språk: SV EN DE
MENY

MINICARS GENOM TIDERNA

EN LIVSTID AV RADIOSTYRT

1968

Det är slutet av 60-talet. Sverige har precis gått över till högertrafik, låten ”Vi ska gå hand i hand" av Gunnar Wiklund dominerar Svensktoppen och Per Gustafsson i Ludvika bestämmer sig för att starta Minicars.

Vid tidpunkten är Per är 16 år och lever för sin hobby med spårstyrda minicarcingbilar (slotracing). Eftersom det är svårt och dyrt att hitta rätt grejer tar han saken i egna händer och börja importera delar och tillbehör. Minicars uppstår! I början ligger fokus på slotracing och vi importerar kända märken som tex Parma och Associated Electrics (det här var innan de började tillverka radiostyrda bilar).

FYI: Ursprunget till vårt företagsnamn kommer från slotracing (små bilar = Minicars)

1971-1975

Minicars flyttar till Uppsala 1971! Vid sidan av Minicars fortsätter Per med sin passion att tävla i slotracing.

Associated släpper sin första radiostyrda bil som hette RC1 - en 1/8 banbil avsedd för 3.5cc motor. Per fattade tycke för den nya radiostyrda tävlingsgrenen och började tävla med en Associated RC1. Notera att vid den här tiden fanns det inga andra tävlingsklasser för radiostyrda bilar än 1/8 banbil!

Bilden visar när Per deltar i Europa Mästerskapet i 1/8 Track i Schweiz 1975. Per hamnar på en fjärdeplats och använder en Deltabil med en Veco/McCoy motor och Futaba spakradio.
1976

I slutet av 70-talet tillverkas Minicars egna 1/24 slotracingbilar under namnet Minicars ZoomZoom. Det är byggsatser med metallchassi som man får bygga/löda ihop själv. De blir snabbt mycket populära inom klubbracing.

På bilden visas tre illustrationer av Minicars ZoomZoom-bilar (illustrerade av Göran Källstrand) samt ett tidstypiskt slotracingchassi.

1976

Vi är en av de första som distribuerar KO Propo radiostyrningar utanför Japan. KO är dessutom den första tillverkaren som gör en rattradio med integrerat pistolgrepp -  som därefter blir en industristandard (KO Expert EX-1 lanserades 1982). Vi slutar distribuera KO i slutet av 80-talet.

1977

Per Gustafsson vinner Europa Mästerskapet 1977 i 1/8 banbil i Lyon Frankrike med sin snabba Associated RC200-bil utrustad med en McCoy-trimmad K&B 21 motor och en Futaba T2F rattradio.

1977

Samma år som Per vinner EM i 1/8 banbil tar vi tillsammans med Firma Bröderna Persson fram vår egna 1/8 banbil som vi kallade Minicars Challenger (1977-1981). Den första versionen blev ingen succé då hela bakvagnen var tillverkad av "kompositplast", inklusive ljuddämparen. Jo, det blev varmt och plasten smälte...

På bilden visar Per upp den första Challengerbilen på Nürnbergmässan med bröderna Kjell och Roy Persson.

1978

Efter Challengerprojektet får vi blodad tand och tar med hjälp av 1/12 gurun Olle Söderholm fram en 1/12 elbil vi kallar Minicars XII.

Men marknaden kommer ikapp oss och tillverkare som Schumacher, Associated & Delta med fler kör om oss på utvecklingssidan. Vi säljer projektet några år senare till amerikanska Bolink som tillverkar några bilar under eget namn, med Minicars XII chassit som bas.

1982

Vi börjar importera Serpents 1/8 banbilar 1982. Deras första 1/8 banbil heter Super Pro och är en av de sista ofjädrade bilarna på racingbanorna.

Från och med 1983 är alla bilar utrustade med individuell fjädring och deras Quattro 2WD kommer 1983 och 4WD dito 1985.

Vi slutar distribuera dem 2005 då vi mer och mer fokuserar på Xrays tävlingsmodeller.

1987
 
Traxxas startar sin verksamhet 1987. Tidiga modeller från dem är Fiero (1/12 banbil), The Cat & Bullet (1/10 2WD buggy), Sledge Hammer (1/10 2WD Monster Truck) samt Hawk (1/10 2WD Stadium Truck). Traxxas är bland de första att erbjuda modellerna färdigbyggda - RTR!

(Vi startade ett samarbete med dem 1989 och vi distribuerar dem fortfarande.)

På bilden visas en 1/10 2WD Monster Truck kallad Sledge Hammer som släpps 1989.


1989

Vi börjar göra affärer med Juraj Hudy från dåvarande Tjeckoslovakien (Slovakien) och hans "Hudy Special" produkter. Vid den här tiden tillverkar de mest tillbehör till 1/8 banbilar. Det här var långt innan Hudy, Xray och FX och så vidare.

(Vi distribuerade dessa fabrikat fram till 2023.)


1990

Futaba was established 1948 in Japan to manufacture and sell radio receiver vacuum tubes. In 1962 they started the manufacturing of radio-control transmitters and receivers. In 1993 they acquired O.S.Engine to establish themself even better on the RC & hobby market.

1990 tar vi över distributionen av dåvarande Futaba importören RC Center i Huskvarna. 

1992

FG Modellsport I Tyskland startade sin verksamhet 1991 och vi började distribuera dem första delen av 90-talet. De var den första mainstream tillverkaren av bensindrivna large-scale rc bilar i skala 1/6-1/5. Vi slutade distribuera dem i början av 2010-talet innan de stängde ned 2014 (de blev sedermera uppköpta av ett franskt bolag).

1995

Vår marknad för radiostyrda flygplan ökar och vi startar ett samarbete med Hobbico i USA i mitten av 90-talet och startade att sälja Great Planes och Top Flite modellflygplan och tillbehör. Genom åren expanderades deras portfolio med många fler fabrikat och varumärken tex; Realflight RC flyg simulator, Duratrax tillbehör, Auacraft modellbåtar, Super Tigre modellmotorer, dBoots däck, Trakpower batterier och Dromida drönare med mera.

Sedermera blev det även RC bilar men fabrikat som tex: Arrma, Team Durango & O'Donnell mfl. Hobbico lade ned sin verksamhet 2018 och vi köpte upp stora delar av deras konkurslager.

1998-2002

Sent 90-tal till tidigt 2000-tal vår egen Niklas Edlund mycket involverad med Serpent och tävlade med deras Impact 1/10 nitro banbilar. Det utvecklades till att han tog fram sin egen 1/10 kaross avsedd för racing - Edlund Racing Volvo S40 (tillverkad i Ockelbo Sverige). Det blev tre evolutioner av den och karossen användes att vinna alla tre IFMAR VM som någonsin körts i klassen (1/10 235mm IC Track)!

Edlund Racing Volvo S40 vinster:
◊ 1998 IFMAR WC Apeldoorn Netherlands: Timo Rinne
◊ 2000 IFMAR WC  Kirschberg Austria: Michael Salven
◊ 2002 IFMAR WC Hamilton Ohio USA: Brian Berry

2000

Vi säljer inte enbart radiostyrda bilar, vårt sortiment av RC flygplan utökas med Black Horse & Seagull ARF modeller som vi fortfarande distribuerar.

2005

När Thunder Tiger köpte upp Associated Electrics 2005 flyttades distributionen över till deras distributör i Sverige och vår 37-åriga historia med Associated tog slut.

2009

Efter många år i Uppsala börjar lokalerna känns för små. Växande personalstyrka och lager gör att vi bestämmer oss för att bygga nya rymliga lokaler i Enköping - med plats för både kontor, höglager, lastkaj och varumottagning.

2008 drar bygget igång och i Augusti 2009 flyttar vi in i Minicarshuset i Annelund strax utanför Enköping, strategiskt beläget intill E18 och väg 55 mot Uppsala.
2010-talet

Under stora delar av 2010-talet hade vi den stora drönar hajpen! Vi distribuerade fabrikat med "ready-to-fly" drönare som Walkera, Hubsan, UdiRC & Dromida mfl. Men även större modeller man fick montera ihop själv från tex Gaui/MRT. När Covid slog till 2019/2020 hade hajpen lagts sig och till stora delar marknaden tynat bort.

2016

Hobbywing grundades 2005 och vi startade distribuera deras elmotorer och fartreglage för hobbyanvändning 2016.

It is the earliest company in China to focus on the R&D, production and sales of High-Power Density Brushless Power Systems. It's products are widely used in Industrial & Agricultural Drones, High-End Remote Control Models, and Electric Personal Travel Equipment (two-wheel scooters, four-wheel skateboards and electric motorcycles).

2016

Saito som företag grundades 1959. Efter att tillverkat ångmaskiner för modeller började de utveckla motorer för modellflygplan. Efter upprepade efterforskningar och förbättringar lyckades de 1979 utveckla en 4-taktsmotor, med målsättningen att bryta sig loss från 2-taktsmotorn som varit grundpelaren i modellmotorer. Med det behagliga avgasljudet som är unikt för en 4-taktsmotor och ett överkomligt pris, började de exportera över hela världen.

Vi distribuerar Saitomotorerna sedan 2016.

2020

Ogawa Seisakusho (senare Ogawa Seiki Co. Ltd) startade tillverkning av modellmotorer 1936 och massproduktionen av 4-takts motorer för modeller startade 1976. Från 1993 ingår även O.S.Engine i Futaba koncernen.

2020 beslutar vi oss för att köpa loss O.S. från den tidigare distributören (Model Craft i Malmö) och ta över distributionen av O.S.Engine.

2023

Futaba är en allt större del av vår verksamhet och vi tar över ACT i Tyskland och distributionen av Futaba utökas till att även inkludera Tyskland, Österrike och Benelux.

2024

Vi tar över Ripmax Futaba Service i Tyskland som specialiserat sig på teknisk service av Futabas radioanläggningar.

2025

Vi ställde ut i år igen på den årliga Spielwarenmesse i Nürnberg Tyskland - 28:e Januari till den 2:a Februari 2025.